Dag 14 Ayers Rock

Dödarmorgon tvingades gå upp 4. 40 på morgonen…..mööögg.  Så det blev en liten frukost och sedan sätta sig på en buss som skulle ta oss till Uluru. Helt kolsvart när vi åkte bussen, men när vi skulle gå av ca 1 min tog den hade berget börja skimra i en vacker mörkbrun färg. Vi stod och observerade det hela tiden och varige minut ändrade det färgen sjukt cool att se soluppgången mot Uluru. Sedan åkte vi till en annan sida av beget där gångarna runt berget var & där man skulle klättra upp. Tråkigt nog fick man inte klättra denna morgon p.g.a. för mycket vind och det blåste bra när vi stod på marken på den sidan. BUHU. Men vi valde att gå runt hela berget på 3 timmar & man skulle dricka en liter vatten per timme. Jag trodde det skulle var en plåga att gå runt där men det var faktiskt vackert & kul iaf på slutet. Otroligt vackert var det. Vi hann precis på pricken att gå runt det på 3 timmar rundan vi gick var 1 mil. Det var bara att åka hem & sedan gå lägga sig för att sova. ZzzzzzZzzzz. Vi har precis varit och ätit. Konstigt ställe man fick grilla sitt egett kött. Sen kunde man välja att äta kängru, emu, krokodil men det har jag redan gjort så jag tog en vanlig t-bone snart är det nannedax här & sedan åker vi från Ayers imorgon ... 2 veckor har bara flugit förbi blääääää

Dag 13 Perth, Ayers Rock

Gick upp tidigt även denna morgon för att ta en taxi in till en annan flygplats i Perth inrikesflyg. Gick  jättefort att checka in väskorna och sedan sätta sig på planet till Ayers  Rock, Uluru. Landade efter någon timme och fick snabbt veta att vi ligger + 9,5 timmar framför sverige. Plus 1,5 timmar från Västra sidan. Sedan blev det en buss till Ayers rock resort. Där vi fick nycklarna till lägenheten. Det såg skruttigt utifrån men inifrån wow 3 våningar & stort! Packa upp sakerna och sedan gick jag & Onta till poolen för att sola i SKUGGAN för solen e för varm att sola i solen. 45 grader i solen. Hem till rummet och duscha och sedan gå ut på Town Square för att äta.

Dag 12 Boxing day, Torbay, Perth

Var tvungna att gå upp vid 6 denna morgon äta en snabb frukost sedan sticka med bilen upp till Perth för hyrbilen vi hade skulle lämnas kl 12.00 och det tog 5 timmar att köra upp dit great. Men vi han precis i tid puushhh. Så vi tog in på vårat nästa apartmenthotel  och sedan gick vi ut på stan FULLT med folk p.g.a. boxing day = en ursäkt att ha mer ledigt & man sänker prserna i affärerna. Åt en sushi lunch denna gång gött. Vi gick sedan hem & efter någon timme ville jag ut igen för att köpa ett par söta ballerina skor. Mamma följde med hann precis på håret att köpa dom Johanna blev glad. Lyxmat på kvällen i Perth McDonalds nannitime.

Det var sista natten på west Australia... tiden går för fort vill stanna längre...

Dag 11 Cristmas day, torbay

Fick en jätte lång sovmorgon det behövde johanna, första gånge på hela resan toppenskönt. Sedan när vi kom ner till frukosten var det en MASSA frukt på bordet. Vattenmelon, körsbär, honungsmelon, jordgubbar, björnbär, vindruvor och mera jättegott! Konstigt men gott. Vid lunchtid tog Mark oss till ännu en ny strand med höga vågor. Jag fick lära mig att body surfa. Helt kass var man i början men jag fick kläm på det sen så höll på 1,5 timmar. Åkte hem och jag gick och la mig helt slutkörd av värmen och vatten lekarna sov tills vi skulle äta hööhöhöhö. Julmat igen för det är deras jul denna dag. Vi fick även juldekorationer att smälla jipiiii. Efter maten sa Donele att jag skulle över till grannen för att möta deras döttrar jaa.. på christmas day. Men dom var supersnälla & den tjejen som var i min ålder var uttagen att spela Australiensisk fotboll i Mellburne = en riktig hårding inga skudd bara tufft spel hjälp! Sedan var man tvungen att gå hem jätte tråkigt ):

jag kan inte laddda upp bilder för tillfälligt!

Mer om dag 10

Dålig uppdatering p.g.a  det kostar 10 $ för en timme = dyrt ):

Kan ta lite snabbt vad som hände på min julafton unikt ja!

Som jag sa åkte vi iväg med Mark & såg vilda kängrus & mycket natur som vart vacke. West Care hette visst ställlet där man såg havet.  Sedan åkte vi ner till Shelly beatch = snäckskal ÖVERALLT! & supermånga vågor överkul dyka hala tiden men vi kunde tyverr inte stanna så länge ):
Klockan var inte så mycket när vi kom tillbaka så vi åkte in till Albany. Uttalas Al bany VIKTIGT!  Tog det lugnt där kollade runt och sånt sedan tog vi oss till ännu en strand. Emu point. Förbannad strand tror jag det är EMU! Men väldigt vackert var det och man kunde se pelikaner strange. Sedan åt vi glass på glassbaren Dylans. VÄLDIGT mumsigt yummiii. Sedan blev det julbord när man kom hem och fick en present en Albany t-shirt i rosa.
Världens bästa julafton än så länge / coolaste :Dkjhgdslh
gygy
y5349yåy854hgohigehighug
kängrurumpaa...
ggyukbkdfsöbjlnblfdöbfj
bnöbnfj
en julklädd johannnaaa (:

Dag 10 Albany

Julafton i Sverige idag ... funkade inte att lägga upp detta igår..
Började med att vi åkte iväg 07.30 till ett jätte GAP! Första biten var inte så lång men sedan när vi svängde av kom vi in på en sandväg över berg & det var hopp hopp ner & upp över sista berget såg vi en kängru sen en till och en till 11 st tillslut cool vilda för första gången

svar..

Någon frågade varför vi var i Denmark. Jo för att granstaden till Albany heter Denmark. Döpts till det för att väldigt många danskar bodde där. Lite konstigt tycker jag oxå men så e livet...

Dag 9 Denmark

Denna dag var mer underhållande för min ”käre broder” annars har det bara varit oohh jag vill hem till mitt Wiie jag saknar mina kompisar jag vill kasta snöboll. Någon som har lust att byta med han? Intresse sökes.  Vad har vi då gjort denna dag joo. Vi har åkt tillbaka till bornholm & Danmark. Vi har även  tree top walkat på ”broar” som svajar sssaaatttaann hela tiden & man går bland trädtopparna så det var 40 m upp i luften. Med min höjdsckräck på det blev det trodde jag det inte skulle funka med det gick prima men för mina del var det för mkt natur men men…här kommer några bilder från det..

iksehr

påvär upp för bron..

jhureihgh

liten johanna på bron..bland mkt TRÄD
ser du något grönt? (:

htrjn

här har vi ännu ett TRÄD!

Efter det åkte vi till en liten söt farm. Där man fick klappa dom flästa djuren så som koalor, kängrusar, minkar, lamor, bebis tjurar. SÖTT! O.B.S försök aldrig mata en emu dom bits fråga min mor…. Det gjorde ont sa hon iaf.

g jopsdhp

såå sööt! koalan inte jag! Brors favodjur till max

ye55

Pappas favodjur till höger ullig lama (: jättesnälla djur att mata (:

89twre

Mitt favodjur tror jag så söööttt! <3

6457y

jag har hittat min överman aggresiva saker. Ussh vad jag e rädd för sånna!

Dag 8 torbay m äventyr

Förlåt till tusen för dålig update men det får bättras!

Denna dag har vi varit på en valstation. Det var den senaste som lade ner = 1978.
Efter det åkte vi till vackra platser..
fgjhfg

kängru tassen även west australias blomma

tsrsx

utsikt mot havet från vägen påväg till valstationen

dcrtdrc

stående johanna i värmen från en stor båt.. & blek blek blek jag vet... ):

gerwhrtwj

den stora val jakt båten med harpunen därframme, as stor FAKTIST!!!

gjhgjhghgj

Blåvals ben på 22 m längsta som någonsin hittats har varit 31 m... LÅNG!

bhnb

Utsiktsplats över havet med extremt vacker utsikt

rut

Finns en spricka vid högra hörnet & där finns blow hols vågornas graft gör att det blåser satan i det mitt i allt ihopa.

rw

The nature bridge

htrrj5

The gap långt ner till havet mkt långre i värkligheten än det ser ut att vara...

Dag 7 Bunbary, Cherry trees wood, Torbay

Vad som hände denna dag..
1. Lämnade beatch hotellet
2. Kolla på nya delfiner
3. cherry wood i Pembelton vågade inte klättra upp för det 70 m höga trädet kom bara 10 meter...
4. såg skogsbränder längs vägen
5. Anlände till vänner Mark&Donele
6. fick läta mig att up betyder vatten på aburginska elr i en av dialekterna
7. & för tillfälligt bor vi i världens unikaste hus älskar det (L)

Snart ska vi åka till en Val station med massa annat kul bilder kommer då ..

Australia love

dag 6 Bunbary

Gick upp vid halv 7. Sedan tog vi hyrbilen till Bunbarys delfincenter. Men vi kom dit halv 8 & dom öppnar 8 känns lyckkat men vi gick ner på stranden och började sola. Väldigt varmt redan då. Tråkigt nog finns det flugor över allt! och man tror man håller på att bli galen på dom! runt halv 10 tiden fick vi varningar om att delfiner skulle komma in idag oxå så vi var ett 30 tal pers som ställde sig på en rad. För att inte delfinen skule simma igenom. Där fanns en ganska stor delfin mamma som hade en unge med sig men mamman ville inte att lillen skulle simma fram till oss så han fick man bara se på avstånd. Men mamman kom ända fram till en och simmade förbi ett antal gånger. Detta är oxå vilda delfiner som kommer in dit för att dom känner sig inte hotade. Snart ska ja nog ner i byn (:

dsdgtgegr

dag 5 Perth, Bunbary

vaknade upp tidigt för att packa ihop & lämna hotellet. När vi gick ut denna morgon var det VARMT VARMT VARMT! 34 grader i skuggan! vi tog en taxi till eurocar & pappa fixade en bil normal stor. För att vi skulle börja dra oss ännu mer söder ut mot Brisbane. När vi väl kom fram fick jag veta på detta hotellet vi bor på har gratis internet jippiiii! har precis varit och ätit så nu blir det en god natts sömn för imorgon blir det ut och kolla på delfiner tidigt tidigt!

wr

utsikt från vårt nya hotell (:

rcew

lagom vacker efter en lång bilresa...

Zooss pic

mameh4e

brors bäste vän fick man oså med

aaa

över mager dingo!

fgfgh

fågelbild

niuvogyu

ingen aning om vad det är..

fsvs

koala kärlek <3

middagen var lite udda denna kväll... jag åt kängru & emu & krokodil!

Dag 4 Zoo Perth

Vi gick upp ganska tidigt för att ta färgan över The Black Swan Lake. Där efter gå på Zoo. Väldigt fint! Asiatiska djur, afrikanska & australiensiska djur fanns det. När man var i t.ex. den afrikanska delen var miljön lika dan där man gick. Men dom australiensiska djuren är bara så fantastiska och unika äskar det!
En kul grej som hände var att när jag gick på en gång kom en kängru hoppande förbi dt var faktist tufft :D

akka

LITEN KÄNGRU! så söt ändå (:

salklf

Wallaby, tror jag

mmmxx

Solbjörnen mini liten

mmememe

mitten av bilden ligger djävulshunden en läskig sak

opddr

SÖTAST!

kjgg

favoriten hos onta ..

mer bilder kommer sen (:

Bilder!

Här kommer lite bilder från följande dagar (:

Dag 1
hhshhs

Taxiresan - Sverige

jajjjaaj

SNÖ! DK

mammama

& en glad johanna :D

Dag 2

Hong kongs julgran
najajjammehee

Dag 3

ahfj

Perth morgon lagom varmt (:

gd

Vacker park

rrara

Happy birthdayy!

jkgg

övergod dessert :D

dag 3 Perth

Dag 3: Perth

Vaknade upp vid 10 på vårt fina hotell rum hotell 2 sovrum 1 vardagsrum 1 badrum med tvättmaskin 1 kök + balkong. Vi fick allt en chock när vi kom ut i värmen HÄRLIGT HÄRLIGT!
Sen var det bara att börja leta efter ett brakfast/Lunch ställe. Efter en god frukost gav vi oss ut i stan för att kolla hur allt såg ut. Väldigt dyrt konstaterade jag fort. Så shopping här e inte det man sätter på listan högst upp. Vi kom även ner till hamnen. Vackert ställe. Där bestämde vi oss för att vi ska åka på Zoo imorgon. Sedan gick vi hem vid 2/3 & då var det sjukt varmt!!! Ca 35 grader! Så snabbt hem på hotellet & lägga oss i solen & bada lite även var inne på gymmet en kvart, där bror trillade över löparbandet och skadade sig på knäet ajj! Tydligen är jag taskig flor mitt fel att Onta trillade enligt han?! Runt halv 8 tiden skulle vi ut och äta hittade ett fint ställe och jag fick beställa, fick även dessert för att JAG FYLLER 14 ÅR!

Nu är det snart dags att krypa i säng
Säg gärna till om jag ska berätta om något annat
Btw tkr ni ska säga grattis till mig (:
En sak till jag ligger 8/9 timmar framför i tiden så klockan är runt 11 / halv 12

Dag 2 Hong Kong, Perth

Dag 2: Hong Kong, Perth

Satt fortfarande på den långa flygresan. När vi väl landade i Hong Kong fick vi se MÅNGA kineser! Wow tyckte jag så mycket folk på en gång! Efter någon timme vi landat var det dags att sätta oss på flyget till Perth västra delen av Australien. Flyget tog 8 timmar. När vi väl landade var klockan 23.00 lokal tid. På flygplatsen var det väldigt noga att man inte tig in nya saker i landet så dom scannade allting & kollade igenom väskorna. Rundt halv 12 tog vi en taxi till hotellet Monte Clare Boutique. Men det var stängt!!!!!!!!!! Men som tur hade vi en väldigt generös taxi chaufför som hette David & var indier  som ringde runt och fixade nycklar åt oss. Sedan somnade vi väldigt snabbt av långa flygresor & många tidsomställningar.
 = En förväntansfull dag men mycket slitsam

dag 1 Sverige , Danmark, London

Svårt att uppdatera jag vet!
men det kostar mycket att använda nätet också!
sammanfattar resan än så länge

dag 1: Sverige, Danmark, London

Taxin kom och hämtade oss halv 11 och sedan åkte vi till Kastrup flygplats. Vid halv 2 lyfte planet till London Heathrow där vi sedan bytte terminal & skulle på flyget till Hong Kong. Flyget skulle ta 12 timmar & vi lyfte halv 6 (halv 7 Sverige)
= en flygande dag

packka!

lalla

såhär ser mitt rum ut för tillfälligt!
PANIK!
men e snart klar
ska försöka blogga så mkt som möjligt sen
men dt kanske inte blir så mkt i börjar för dt skiljer lixom 10 timmar!

Svennessoon´ J Y

hejj

heluu..&välkomna till min blogg som kommer att skrivs från australien
här kan ni förlja med mig i värmen
& jag kommer göra detta mest för nöjet skull
kanske inte så mkt uppdatering men de beror på hur nätet funkar